AktualnościTatry słowackie - ważne informacje

Kolejki i wyciągi – strona słowacka


Wyciągiem i kolejką na szczyty Tatr Słowackich + TEŻ

W Tatrach Słowackich mamy trzy kategorie kolejek i wyciągów, dzięki którym z jednej strony możemy sobie skrócić planowaną trasę oszczędzając nogi i zyskując na czasie, z drugiej istnieje możliwość wjazdu tam gdzie nie prowadzą znakowane szlaki turystyczne.

 

I. Kategoria:

Tatrzańska Elektriczka  (TEŻ – Tatranska Elektirczna Żeleźnica)
Naszym subiektywnym zdaniem, nie ma lepszego środka lokomocji w słowackich Tatrach jak (TEŻ).
Jest to kolejka elektryczna, potocznie nazywana elektriczką, która kursuje pomiędzy Popradem a Szczyrbskim Jeziorem (Strbske Pleso) oraz pomiędzy Starym Smokowcem i Tatrzańską Łomnicą.
Kolejka łączy wszystkie miejscowości i osady turystyczne znajdujące się u podnóża Tatr.

Schemat połączeń TEŻ
/ aktualizacja 20.01.2018 /

Najważniejszą zaletą TEŻ jest stały rozkład jazdy obejmujący szeroki wachlarz czasowy, od bardzo wczesnych godzin rannych do późnych, nocnych.

Czas przejazdu na trasie Poprad – Stary Smokowiec trwa około 15 minut, na trasie Stary Smokowiec – Szczyrbskie Jezioro około 45 minut. Łączny czas jazdy z Popradu do Sczyrbskiedo Jeziora wynosi nie więcej niż 1 godzinę 15 minut. Różnica ta wynika z faktu, że kolejki mijają się na poszczególnych stacjach, bowiem kolej jest jednotorowa. Ponadto w Starym Smokowcu znajduję się węzeł kolejki, możliwość przesiadki w dowolnym kierunku (Poprad, Tatrzańska Łomnica, Szczyrbskie Jezioro) dlatego postój tu trwa dłużej.

Kolejny atut, to możliwość zaplanowania wyjścia na szlak z dowolnego miejsca – przystanki kolejki znajdują się w większości węzłów szlaków turystycznych.
Można tak dopasować przebieg trasy, że wyjście i powrót odbywa się z tego samego miejsca np. ze Szczyrbskiego Jeziora mamy możliwość zdobycia takich szczytów jak Krywań, Rysy czy Koprowski Szczyt.
Można też wyjść ze Szczyrbskiego Jeziora, a zejść w Starym Smokowcu by przejść Tatrzańską Magistralą ze Szczyrbskiego Jeziora przez Popradzki Staw, Przełęcz pod Osterwą, dalej przez Dolinę Velicką aż na Hrebienok (Siodełko) i do Starego Smokowca.

Kombinacji tego rodzaju jest całe mnóstwo. Najważniejsze jednak jest to, że dysponując rozkładem jazdy kolejki możemy śmiało planować wyjście i powrót bez obawy o środek lokomocji. Kolejka zawsze nas dowiezie.
Wśród licznych jej atutów jest i ten, że nie musimy tracić pieniędzy na parkingi, których nie brakuje, ale wszystkie są płatne i do tego zmuszają nas do powrotu w to samo miejsce.

Pominęliśmy równie ważny walor jakim jest sam przejazd kolejką wzdłuż Tatr Wysokich, który dostarczy niesamowitych wrażeń w postaci panoram z jednej strony i widoków na poszczególne szczyty z drugiej.

Nie sposób opisać wszystkiego co wiąże się z tą kolejką, stąd zachęcamy do skorzystania z linków, które odpowiedzą na wszystkie pytania.

>>>więcej informacji o rozkładach jazdy kolejki: https://www.vysoketatry.sk/?id_menu=25218
Tatranska Elektryczna Żelżnica – Rozkład ITP.

 

II. Kategoria:

Kolejka szynowa (pozemna lanovka) na Hrebienok (Siodełko).
Tradycyjna kolejka szynowa, która kursuje ze Starego Smokowca na Hrebienok (Siodełko).
Kolejka ta jest bardzo podobna do polskiej kolejki szynowej z Zakopanego na Gubałówkę, różnią się co prawda wyglądem oraz czasem i różnicą pokonywanego wzniesienia ale zasada funkcjonowania bardzo podobna.
Kolejka pokonuje dystans 2190 m w czasie 7 minut przy 255 m różnicy wzniesienia.
Kolejka może przewieźć 1600 osób na godzinę

Sam Hrebienok jest celem turystów, skąd można podziwiać piękne widoki, blisko stąd jest (15 min) do Wodospadów Zimnej Wody, schroniska Bilikova Chata oraz Rainerowa Chata (najstarsze schronisko w Tatrach).

Jednak najlepiej z niej skorzystać podczas planowania takich wypraw jak zdobycie Sławkowskiego Szczytu, wycieczka do Doliny Staroleśnej (Vel’ka Studena Dolina). Dolina Zimnej Wody (Mal’a Studena Dolina), przejście przez Czerwoną Ławkę (Priecne Sedno) czy przejście przez takie przełęcze jak Rohatka (Prielom) czy Lodowa Przełęcz (Sedielko).

Kolejka gondolowa (kabinowa lanovka) do Łomnickiego Stawu (Skalnate Pleso).
Kolejka gondolowa (kabiny) kursuje z Tatrzańskiej Łomnicy do Łomnickiego Stawu gdzie znajduje się nie tylko Łomnicki Staw ale stąd można udać się kolejką linową na Łomnicę oraz wyciągiem krzesełkowym na Łomnicką Przełęcz (opis niżej).

Kolejka składa się z dwóch odcinków.
Pierwszy prowadzi z Tatrzańskiej Łomnicy do stacji Start. Drugi odcinek od stacji Start do górnej stacji położonej przy Łomnickim Stawie.
Kolejkę warto wykorzystać podczas wycieczki na Łomnicę, na Łomnicką Wieżę czy w rejon Doliny Łomnickiej, można stąd udać się Magistralą Tatrzańską w kierunku Doliny Zimnej Wody, Doliny Staroleśnej lub do Doliny Kieżmarskiej (Keżmarska Dolina Bielej Vody) nad Zielony Staw Kieżmarski.

>>>więcej informacji o rozkładach jazdy kolejek i wyciągów: https://www.vt.sk/pl/cenniki/cenniki/cennik-kolei-linowych/

Wyciąg krzesełkowy na Łomnicką Przełęcz.
Wyciąg krzesełkowy, którego dolna stacja znajduje się na wysokości 1773 m n.p.m., może wywieźć na Łomnicką Przełęcz 900 osób na godzinę, pokonuje dystans 1138 m w czasie ok. 12 minut.
Latem służy turystom, którzy pragną się raczyć wspaniałymi widokami na Tatry, zwłaszcza otoczenie Łomnickiej Doliny i Doliny Zimnej Wody, w tym Doliny Pięciu Stawów Spiskich, gdzie malowniczo położone jest schronisko Terycho Chata. Wspaniale się stąd prezentuje masyw Lodowego Szczytu, Sławkowskiego Szczytu i masyw Pośredniej Grani.
Zimą stanowi raj dla narciarzy (nartostrada). Dlatego też od 10 października do grudnia wyciąg przechodzi przegląd techniczny, by służyć w kolejnym sezonie zimowym.

Wyciąg krzesełkowy Sczyrbskie Jezioro – Solisko.
Dolna stacja wyciągu znajduje się w rejonie ośrodka sportów zimowych znajdującego się u wylotu Doliny Młynickiej, a górna stacja nieopodal schroniska Chata pod Soliskiem.
Wyciąg krzesełkowy może wywieźć 1600 osób na godzinę, pokonuje dystans 2070 m w czasie 20-25 minut.
Wyciąg ten może posłużyć do wypadu na Skrajne Solisko (Predne Solisko) 2093 m n.p.m., jak również podczas przejścia z Doliny Młynicy do Furkotskiej (lub odrotnie).
Sam pobyt w schronisku Chata pod Soliskiem może stanowić cel, bowiem samo podziwianie otaczającej panoramy robi niesamowite wrażenie.
Wyciąg został zbudowany głównie z myślą o turystach zimowych, bowiem szlak turystyczny, który biegnie pod wyciągiem ze Szczyrbskiego Jeziora do schroniska jest jednocześnie nartostradą, stąd zimą jest zamknięty dla pieszych turystów. 

 

III. Kategoria:
 
Kolejka linowa (lanova draha) Łomnicki Staw – Łomnica.
Jedna z największych atrakcji turystycznych Tatr Wysokich po słowackiej stronie.
Kolejka linowa podobna do naszej kolejki na Kasprowy Wierch, jednak różni się i wielkością i budową. Jej górna stacja znajduje się na wysokości 2625 m n.p.m., wywozi 42 osoby na godzinę, pokonuje dystans 1868 m, przy 855 m różnicy wzniesień.
Umożliwia turyście pobyt na drugim co do wysokości szczycie Tatr. Pobyt jest ograniczony czasowo, różnicą pomiędzy wjazdem i zjazdem kolejki na szczyt, jedni turyści są gotowi do zjazdu, drudzy w tym czasie są transportowani na szczyt. Na szczycie znajduje się obserwatorium meteorologiczne, kawiarnia oraz taras widokowy, obecnie nowy, śmiało wypuszczony w przestrzeń, który potrafi wywołać niezapomniane wrażenie. No i widoki – panorama przewspaniała.
Naprawdę warto wjechać, mimo, że tanio nie jest (zobacz cennik).

Materiały źródłowe:
1. Wiadomości o kolejkach: cenniki, rozkłady jazdy https://www.vt.sk/pl/cenniki/cenniki/cennik-kolei-linowych/
2. Tatranska Elektryczna Żelżnica – rozkład jazdy ITP.
 https://www.vysoketatry.sk/?id_menu=25218 
 

2 komentarze

  1. Czy wiadomo coś państwu na temat zmiany sposobu zakupu biletów na kolejkę elektryczkę? Słowacy mieli wprowadzić jakieś zmiany.

    1. Tak, zmiany zostały wprowadzone w 2016 roku. Dotyczą one głównie możliwości zakupu biletów bezpośrednio w kolejce za pomocą telefonii komórkowej ale tylko operatorów słowackich. Wystarczy wysłać SMS na numer 2233 i w treści podać rodzaj biletu np. 'A”, „C”, „X”. W mniejszych miejscowościach zlikwidowano kasy na stacjach, np. brak kasy na przystanku „Nova Lesna”. Sprzedaż biletów realizowana jest przez niektóre sklepy, nawet spożywcze. Bilety jak wcześniej można nabyć w kasach na większych stacjach, w automatach, on – line na stronie http://www.slovakrail.sk w hotelach i informacjach turystycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *